Hukum forex dr zaharuddin

By: MosNovostroy On: 08.06.2017

FOREX adalah singkatan daripada perkataan Foreign Exchange. Ataupun pertukaran mata wang. Ha itulah dia FOREX. Pertukaran mata wang kertas, dalam islam telah dibincangkan oleh Majlis Fiqh Antarabangsa dan keputusan yang mereka keluarkan adalah pada sekitar tahun an, mereka mengatakan bahawa duit kertas, kita hukumkannya pada keadaan ia seperti emas dan perak. Dia bukan emas dan perak, tapi hukum bertransaksi menggunakannya, dia mengambil hukum hakam yang terpakai untuk emas dan perak.

Kerana pada zaman baginda nabi saw dan selepasnya, umat islam telah menerima pakai mata wang yang dicipta oleh orang bukan islam sebelum ni iaitu dinar dan dirham.

Maka apabila lihat dinar dan dirham diterima umum, bukan hanya di tanah arab, tetapi di luar tanah arab, maka nabi saw telah menerima pakai dengan syarat-syarat tertentu yang nabi sebutkan. Begitulah antara riwayat dalam sahih Muslim dan lain-lain.

Ayat itu ertinya apabila emas ditukarka dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, garam dengan garam, tamar dengan tamar, bali dengan bali semua ada kaedahdia kalau ditukarkan dalam bentuk yang sama, emas dengan emas mestilah serta-merta sama berat.

Sebab emas itu dahulunya dan perak dijadikan mata wang yang raijah, maksudnya raijah dalam bahasa arab ertinya yang dominan circulation dia.

Sirkulasinya di dalam negara sebagai mata wang, diiktiraf oleh penjual, pembeli dan masyarakat setempat, maka ia mesti menuntut cara ini. Kemudian, hari ini emas dan perak tidak lagi menjadi mata wang yang dominan di sirkulasi dalam negara. Ya, maka yang, bukan negara sahaja, antarabangsa pun begitu. SO mereka menggunakan mata wang kertas untuk mewakilkan nilai tertentu. Dan itu diterima oleh masyarakat setempat kita dan antarabangsa.

So kita pergi ke Dubai contoh, kita bawa duit kertas dekat money exchanger, dia ambil, maknanya diterima dan dia bagi kita duit dirham UAE. Itu menunjukkan ada nilai yang telah diterima oleh masyarakat antarbangsa. Atas sebab itu, maka apabila kita menukar duit kertas dengan duit kertas, itulah namanya FOREX. Ya itulah, kenapa nak tukar duit kertas dengan duit kertas? Sebab pada duit kertas itu mewakili nilai di Brunei, di Singapura, di Malaysia, di United Kingdom, di UK, apa nama tu, di Amerika.

Maka bila kita nak pergi ke United Kingdom, kita tak boleh pakai ringgit ringgit Malaysia, kita kena pakai Pound Sterling. Ha kalau kita nak pergi Eropah, kita kena pakai Euro.

Maka mereka di kedai-kedai, meraka tak pakai ringgit Malaysia. So atas sebab itu, menjadi keperluan apabila kita pergi ke negara-negara ini, ataupun tak payah pergi pun, kita beli barang import export, daripada negara-negara luar negara, kita perlu pakai sama ada duit luar negara, US dolar ataupun apa-apa duit yang dipersetujui.

Maka bilamana kita nak cari duit negara lain, itulah namanya FOREX, Foreign Exchange. Ringgit Malaysia to US Dolar dengan serta merta. Tapi ini bukan bahasa Kelantan, ini bahasa standard, lani.

Lani tu maksudnya serta merta lah. Saya bagi sekarang, saya ambil sekarang. Kalau berlaku begitu, maka hukumnya harus, tidak berlaku riba, maka tidak ada masalah judi sebab kita tukar memang untuk tujuan menggunakan mata wang di negara lain membeli komoditi.

Adapun topik yang kita nak bincang, bukan yang ini. Maknanya kesimpulan kita yang pertama, FOREX, jenis Foreign Exchanger, yang ada dekat airport-airport, ha itu semuanya harus, tak ada masalah. Yang kita nak bincangkan yang menjadi kontroversi adalah, dia bukan FOREX je, dia tambah FOREX TRADING. Kalau tadi FOREX, FOREX saja Foreign Exchange, tukaran mata wang ataupun bahasa koman dia, money exchanger.

Tapi yang ini FOREX TRADING, dia ada Trading belakang tu. Maksud dia dalam bahasa Melayu tukaran mata wang yang diperdagangkan. Maknanya aktiviti kumpulan ini, mereka mengambil duit kertas dan mereka memperdagangkan duit itu sendiri. Kalau yang pertama mereka tidak memperdagangkan duit itu dengan mata wang, mereka buat servis. Yang ini tak, mereka tak buat servis. Dia ambil, dia beli Euro melalui internet, dia tunggu mata wang tu harga naik, kemudian dia jual.

Ambillah margin dia punya keuntungan tu. Inilah yang dibincangkan oleh Majlis Fatwa KEbangsaan, JAKIM dalam muzakarah dengan detail, dua kumpulan pengkaji daripada Akademi Kajian Antarabangsa Islam, ISRA dan juga Universiti Utara Malaysia, kumpulan-kumpulan pengkaji telah mengkaji dengan begitu detail mendapati hukumnya adalah haram.

So jadi, kalau ada di luar sana sesiapa sahaja individu, ustaz, pengetua, tok guru, ustazah, siapa-siapa sahaja yang mengatakan ini FOREX TRADING harus, maka pada pendapat saya mereka semua telah tersalah membuat keputusan. Kerana mereka tidak mengkaji dengan dalam. Kerana yang pertama, sebab apa? Kerana mata wang dalam Islam bukan komoditi. Komoditi tu macam buku, boleh beli kerana dirinya sendiri.

Handphone, dibeli kerana dirinya sendiri. Air, dibeli kerana kita nak minum dia. Roti, kerana nak makan dia. Kalau video, nak pakai dia. Kita beli dia untuk makan dia?

Kita nak pakai dia dengan ditukar dengan komoditi, itulah kita pakai beli komputer, kita pakai beli lauk, kita pakai beli air. Jadi, itulah mata wang tak boleh jadi komoditi. Dia hanya boleh jadi mata wang, medium of exchange.

Perantaraan untuk pertukaran dua komoditi. Apabila kumpulan ini membuat FOREX TRADING, mereka menjadikan mata wang itu sebagai komditi, maka itu hukumnya haram. Dan itu merosakkan kestabilan nilai mata wang. Tak kiralah yang dibuat ini oleh individu, atau bank, atau syarikat swasta, tak kiralah siapa.

Kerana ia telah menyalahgunakan mata wang dan fungsi. Yang kedua, kerana itulah dia ada elemen perjudian. Kalau dia naik in our favor, kita jual kita untung. Kalau dia turun bukan pada keuntungan kita, kita rugi. Maka itulah perjudian punya substance ada di situ. Yang ketiga dikatakan haram oleh para pengkaji ini, kerana bila kita beli kita tak dapat terus duit cash.

Kita bayar online, duit ringgit Malaysia, tapi duit Euro, Dolar semua, kita tak dapat sekarang. Dia masuk ke dalam kita punya akaun di dalam platform internet itu, dan kita tak boleh nak cash out kan, kita tak boleh nak menggunakannya, kecuali ada teknik-teknik dia yang menyebabkan bertangguh, maka berlakulah tidak lani. Yang keempat, kerana FOREX TRADING, penyedia platform itu, dia ada menyediakan leverage punya features.

Leverage ni seolahnya dia beri pinjam, dia ada, kalau kita ada seribu ringgit Malaysia, kita boleh beli sekadar, katakanlah kita ada empat ribu ringgit Malaysia, kita hanya boleh beli dalam seribu Euro. Tapi kerana leverage punya sistem, dengan empat ribu ringgit, kita boleh beli seolahnya empat puluh ribu Euro. Sebab dia leverage satu nisbah sepuluh 1: Sebab platform itu akan ambil keuntungan.

bozirixejiwi.web.fc2.com

Maka apabila dia menguatkan kuasa beli kita daripada kepada , maka seolahnya dia beri kiata pinjam duit dia. Maka itu menjadikan adanya, apa yang dikatakan oleh nabi;. Tidak halal adanya jual beli yang digabungkan dengan hutang. Maknanya seolahnya dia bagi hutang, kemudian kita ambil servis dia, kita gabungkan dua, kita bagi servis dia ada upah, maka jadilah haram kerana riba. Itulah seringkas dia FOREX TRADING, dan ia ada beza perdangan, share yang akan kita ceritakan sebentar lagi.

Banyak lagi contoh-contoh yang main harga semua ni, macam mana doktor boleh kata yang flactuation. Ada perbezaan asas di antara mata wang dengan komoditi. Komoditi memang diciptakan untuk kita bermain harga. Jadi kita kata kita main harga, kita jual dengan harga yang lebih tinggi. Itu memang, itu memang digalakkan. Itulah nama dia jual beli. Allah menghalalkan jual beli dan Allah mengharamkan riba.

Jual beli tu, itulah. Pertukaran manfaat komoditi daripada tangan A kepada B. Maka itu sebablah A susah payah dapat maka dia ambil keuntungan di atas daripada China dia pun ambil keuntungan di atas usaha dia, dia ambil untung. Ataupun dia simpan dahulu barang-barang tertentu, barang naik harga dia jual.

Itu komoditi harga, harus. Maka saham yang berada di Bursa Malaysia, setiap saham itu adalah komoditi. Sebab dia dikira mewakili pemilikan dalam sebuah syarikat.

Semua syarikat yang public listed dalam Bursa Malaysia, kalau kita ada juta, contoh kata beli satu syarikat tu, kita beli juta saham, kita mungkin dapat 80 percent pemilikan dalam syarikat itu. Kita boleh chairman board of directors. Kerana syarikat itu kita ada 80 percent pemilikan. Maknanya kita bukan beli kosong. Kalau mata wang, kita beli kosong. Kita tak beli komoditi, kita beli mata wang.

Mata bukan untuk dibeli untuk dirinya sendiri, mata wang adalah untuk ditukar, untuk membeli sesuatu. Kena faham betul-betul konsep tu.

Kalau tak faham, sampai bila pun pusing-pusing pun tak faham juga. Yang kena faham mata wang bukan komoditi untuk dibeli dirinya, kerana dirinya tak ada manfaat. Tak boleh diminum, tak boleh makan, tak boleh naik atas dia. Kena gunakan dia untuk mendapatkan perkhidmatan. Macam saham, dia ada nilai dia.

Nilai dia atas aset-aset yang ada dalam syarikat itu. Maka dia mewakili aset, dia mewakili komoditi. So, if your debt is transferred from your debtor to a rich debtor, you should agree. Mohd Ilmi Izzuddin Hj. Jawapan Masalah Duit KWSP Dr Zaharuddin Abd Rahman May 3rd, Ustaz Ahmad Dusuki — Sedekah Menambah Rezeki April 8th, Menyusukan Anak, Niat Puasa dan Hukum Pakai Earphone — Dr.

Zaharuddin Abd Rahman June 14th, Do animals have language? Paksa Lawan Nafsu — Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani — Muhasabah Diri — 24 April 13th, Kejahatan Berpunca Dari Syaitan, Iblis dan Hawa Nafsu — Dr. Zaharuddin August 7th, Share with others if you think its useful Semoga bermanfaat. If you find this helpful do spread to your friends. LET THE VOICE WRITES VWRITES. Exchanging wheat for wheat is usury, unless it is done on the spot.

Exchanging barley for barley is usury unless it is done on the spot. Exchanging dates for dates is usury, unless it is done on the spot.

- Error:

Sahih al-Bukhari In-book reference: Book 38, Hadith 2 USC-MSA web English reference: Share This Story, Choose Your Platform! August 7th, Comments Off on Kejahatan Berpunca Dari Syaitan, Iblis dan Hawa Nafsu — Dr. July 5th, Comments Off on DR ROZAIMI Benarkah Dakwaan Ibnu Hajar Mengatakan Ibnu Tammiyah Zindiq. June 27th, Comments Off on SS1 DR ASRI-SOLAT DHUHA. June 27th, Comments Off on Ketika Susah dan Ketika Berjaya — Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani — Muhasabah Diri — June 26th, Comments Off on Cara Menjauhi Sifat Munafik-Ustaz Ahmad Dusuki.

W for post updates! Enter your email address to subscribe to V. W and receive notifications of new posts by email. Meta Register Log in Entries RSS Comments RSS WordPress. Archives August July June May April March February December October September Facebook Rss Twitter Vimeo Instagram Pinterest Dribbble. Send to Email Address Your Name Your Email Address Cancel Post was not sent - check your email addresses!

Rating 4,5 stars - 771 reviews
inserted by FC2 system